Tori | Uke |
Hidari hanmi kamae | Hidari hanmi kamae |
Migi kagizuki – Höger rallarsving mot toris huvud | |
Vänster hand motar/blockar slaget, så nära ukes axel man kan. Försök ha fortsatt kontroll på ukes arm | |
Hidari kagizuki – Vänster rallarsving mot toris huvud | |
Höger hand motar/blockar slaget, så nära ukes axel som möjligt. Försök ha fortsatt kontroll på ukes arm. | |
Hidari hizageri – Sätt vänster knä i ukes mage. Har man grepp om en eller båda av ukes armar så drar man samtidigt uke mot sig. |
Det ses om en tillämpning på den allra första tekniken i pinan shodan. I kator så kan det ofta vara så att man gör flera tekniker samtidigt, utan att det är meningen att teknikerna ska ske samtidigt i en applikation. En del tekniker är också av arten att de antyds, snarare än att de visas fullt ut.
Här har vi valt att tolka handteknikerna i första steget av katan som två blockar. Sen har vi det faktum att ställningen, när man lyfter främre hälen något, gör att kroppens balanscentrum ändå i någon mån flyttas över till bakbenet. I vilka lägen flyttar man balanen till ena benet? Framför allt när man sparkar eller knäar med det andra… 🙂
2 svar till “Kumite waza #2 6:e kyu”
[…] åt höger och samtidigt gör ett block/slag med höger hand och spark med höger fot. Precis som i kumite waza #2 6:e kyu så är tanken här att katan visar fler tekniker samtidigt, utan att tanken är att de ska […]
[…] kyu (M) (u: migi junzuki yodan, t: hidari uchiuke/migi gyakuzuki chudan, hidari uraken, migi nukite)Kumite waza #2 6:e kyu (u: migi kagezuki, hidari kagezuki, t: hidari yodanuke, migi yodanuki, hidari hiza geri […]