Wado-ryu grundläggande principer


San mi ittai

Detta begrepp beskriver uppdelat på tre delar wadon på en mycket grundläggande och generell nivå. Helst ska alla tre ingå i allt man gör. Ibland kan det vara så att bara två behövs, men bör höra till undantagen..

Dessa tre delar är:

Ten i; Förflyttning av kroppen i förhållande till en attack. Här är målet att flytta sig till en position där du är säker, men där motståndaren inte är det. Det kan också vara ett sätt förstärka sin egen teknik för att den ska bli snabbare och/eller mer kraftfull.

Ten tai; Ändring av kroppen, t ex vridning, sänkning. lutning, för att undvika en attack.

Ten gi; Det kan sägas vara själva tekniken/teknikerna som utförs. Här är det viktigt att hela kroppen är med och att inte enbart armar/ben jobbar på egen hand.

För att ge ett exempel, kihon kumite 1, de allra första försvaren gör;

  1. Flyttar sig något åt sidan för att kroppen inte ska stå kvar i anfallslinjen – Ten i.
  2. Vrider överkroppen något för att huvudet ska hamna ytterligare lite längre från anfallslinjen – Ten tai.
  3. Skyddar huvudet med en nagashiuke – Ten gi

Nagasu

Ten i och ten tai skapar tillsammans nagashu, som kan beskrivas som färdigheten att kunna röra sig i/med attacken och undvika. Kroppen flyttas ur attacklinjen tillräckligt mycket för att attacken ska passera, men samtidigt tillräckligt nära för att kunna ”vinkla undan”/”omdirigera” attacken och samtidigt använda energin från den för att förstärka sin egen attack.

Nagasu på japanska är ett relativt allmänt ord för att flytta sig undan eller fly; I karate skulle eventuellt begreppet kawasu vara mer relevant eftersom det implicerar att samtidigt som man undviker attacken så ska ens maai (avstånd) till motståndaren vara såpass kort att man omedelbart kan utföra en motattack. Här anses det faktiskt till och med bättre att bli delvis träffad hellre än att gå så långt från attacken att en kontring inte är möjlig.

Inasu 

Handlar om atr styra bort attacken från dess ursprungliga riktning, ibland kombinerat med att sänka ner/sjunka med kroppen för att flytta sig under, innanför eller utanför attacken.

  1. Gradvis förflyttning, t ex sukiuke mot en maegeri
  2. Omedelbar förflyttning (här som ko bo ittai) som t ex en agezuki.
  3. Någon form av ”grappling”-applikation där man styr ukes riktning utanför hens kontroll.

Ko bo ittai

Attack och försvar i samma rörelse. Ett typiskt exempel är en agezuki, där man mötet ett inkommande slag med ett eget men där man styr undan motståndarens slag med armbågen och sen fortsätter sitt eget slag. 

Noru

”Att lägga något ovanpå”; Detta kan innebär lite olika saker. Generellt kan det beskrivas som att följa med motståndarens attack/kropp (någon del, oftast hens kamae) via konstant kontakt, med målet att begränsa hens handlingsutrymme och/eller balans.

Det kan t ex handla om att enbart låsa fast den hand som utgör störst fara som attack, men kan också vara att man slår och trycker undan motståndarens kamae i samma rörelse.

Att hela tiden ha kontakt med motståndaren gör också att det är lättare att känna, förutse och kontrollera hens rörelser.

Irimi

Detta handlar om att kontrollera avståndet till motståndaren samtidigt som man närmar sig hen (och attackerar). Mindsetet här är att det är du som tar dig in i motståndarens zon och inte tvärtom, även om det är du som först blir attackerad.

Man kan kontrollera avståndet till motståndaren på olika sätt; Vid en attack kan man först flytta sig så långt bakåt eller åt sidan att attacken inte träffar, och sen ta in avståndet och utföra sin motattack. Men detta är inte irimi.

Irimi ska ha följande villkor uppfyllda:

  1. Man börjar sin förflyttning framåt samtidigt som eller ännu hellre lite före motståndaren.
  2. Man rör sig mot motståndaren utan att bli träffad.
  3. Du ska hamna på ett avstånd som inte är större än att du kan använda slag för att attackera motståndaren. 

Mikiri

Detta beskriver förmågan att bedöma och kontrollera maai/avstånd till motståndaren. Gemensamt för alla tre är att motståndaren ska tro att hen kommer att träffa, så tajmingen är mycket viktigt; Man får inte flytta på sig för tidigt (men absolut inte heller försent).

  1. Ändrad vinkel på överkroppen. Här är det viktigt att man jobbar från höften. Det kräver också oftast att man gör någon form av sänkning av kroppen och/eller förändring av fötternas position.
  2. Glida/stega sig utom räckhåll. OBS! Att bara flytta sig är inte mikiri, utan det ska även inkludera tajming-aspekten som beskrivs ovan.
  3. Absorbera attacken. Här följer man med attacken så pass mycket att motståndaren tror att hen har kontakt, men fortsätter hela tiden rörelsen så att det aldrig blir någon riktig träff.

Taisabaki

Förmågan att styra kroppen. Här vill man uppnå så effektiva rörelser som möjligt, d v s aldrig göra större rörelser än vad som är nödvändigt för att undvika en attack. En miss är en miss. För stora rörelser kommer innebära att man hamnar längre ifrån motståndaren och får ett sämre läge för sitt motanfall (valmöjligheterna minskar och motattacken kommer ta längre tid). Detta innebär också att man hela tiden vill försöka stå på ett sätt som gör att man har maximala valmöjligheter för förflyttning. 

Skriv ut detta inlägg Skriv ut detta inlägg